Pohlad na Bratislavský hrad z rieky Dunaj

Informácie o kapacite, vybavenosti a funkcii dunajských prístavoch na slovenskom úseku vodnej cesty Dunaj - prístavy -Bratislava, Komárno a Štúrovo

Prístav Bratislava

Pohľad na prístav v Bratislave v letných mesiacoch

je strategicky najvýznamnejším verejným prístavom na Slovensku na medzinárodnom vodnom toku Dunaj.

V súčasnosti plní funkcie univerzálneho, nákladného aj osobného prístavu. Jeho potenciál zvyšuje výhodná geografická poloha na križovatke Rýnsko - Dunajského a Balticko - Jadranského koridoru Transeurópskej dopravnej siete TEN-T, ako aj dobrá dostupnosť ďalších európskych hlavných miest a dôležitých prístavov – Viedne a Budapešti.

Prístav Bratislava je územný komplex vodných plôch, hydrotechnických zariadení, prístavných bazénov, nadväzných pozemných stavieb a skladovacích plôch, obsluhovaný a územne pripojený dopravno-technickou infraštruktúrou na dopravnú sieť (cestnú a železničnú).

Nákladný prístav Bratislava 

je situovaný na ľavom brehu vodnej cesty Dunaj, medzi r. km 1 867,290 až 1862,000 a je tvorený štyrmi prístavnými bazénmi. Nákladný prístav je využívaný na prekládku tovarov medzi prostriedkami železničnej, cestnej a vodnej dopravy priamo alebo s medzi skladovaním. Má výhodné priame cestné a železničné prepojenie na hospodárske a priemyselné zázemie našej ekonomiky.

Obrázok č. 3: Situačná mapa nákladného prístavu Bratislava

Situačná mapa nákladného prístavu v Bratislave spolu s legendou kde sa čo nachádza

Obrázok č. 4: Elektronická navigačná mapa nákladného prístavu Bratislava

Elektronická navigačná mapa nákladného prístavu v Bratislave

Základné informácie:

Celková rozloha: 1,431,586 m²; počet bazénov: 3; dĺžka prístavnej hrany: 2,540 m (celkom), z toho 1,150 m (zvisle) a 1,390 m (šikmo); železničné napojenie; režim posunovania: externý; cestné napojenie - vzdialenosť od diaľnice: 1,00 km; počet parkovacích miest pre nákladné automobily: 50.

Prístavná vybavenosť:

Počet žeriavov: 19 s nosnosťou max.: 560,00 t; mobilné žeriavy: 2 s nosnosťou max: 28,00 t; mobilné manipulačné prostriedky: 5; asistencia plavidlám; pásový dopravník; pneumatické zariadenia; Ro-Ro rampa pre osobné automobily; Ro-Ro rampa pre nákladné automobily; rozloha krytých skladov: 25,790m²; rozloha nekrytých skladov: 75,335 m².

Súčasná funkcia a technológia prístavu zabezpečuje prekládku tovarov pre tuzemské a zahraničné obchodné prepravné spoločnosti. Technologicky môže bratislavský prístav poskytnúť nasledujúce druhy prekládok: cesta-voda, voda-cesta, železnica-voda, voda-železnica.

V nákladnom prístave sú vyväzovacie prvky, schodiská k pre kladným polohám na šikmom brehu a obslužné chodníky. Čo sa týka prekladných polôh, ide zväčša o šikmé brehy, iba v časti Zimného prístavu a v časti bazéna Pálenisko je možný preklad cez kolmú pre kladnú hranu bazéna. Niektoré z hrán bazénov sú aj vo vlastníctve majoritného operátora.

Prístav disponuje iba prekladnými zariadeniami súkromných obchodných spoločností (operátorov), z čoho vyplýva že VP, a.s. prekladné služby vo verejnom prístave neponúka. V prístave vlastní infraštruktúru aj superštruktúru majoritný operátor, ktorý je súčasne najväčším dopravcom v SR.

Super štruktúra prístavu v Bratislave

Tovarové prúdy

Základné smerové delenie vzhľadom na polohu Bratislavy na Dunaji je tzv. relácia:

  • Protiprúdna plavba - Rakúsko, Nemecko (nadväzne cez kanál Dunaj - Mohan - Rýn) Holandsko, Belgicko (do prístavov ARA, t.j. Amsterdam, Rotterdam a Antverpy);
  • Poprúdna plavba - Maďarsko, Chorvátsko, Srbsko, Bulharsko, Rumunsko, Moldavsko a Ukrajina.

Po stránke tovarovej je protiprúdna plavba v súčasnosti vyťažovaná viac, a to hlavne do/z Rakúska a Nemecka.

Skladba komodít a výkony

Najčastejšie prepravované komodity z kategórie:

  • hromadných tovarov: umelé hnojivá všetkých druhov; voľne ložený cement; slnečnica, šroty, kŕmne zmesi; uhlie, koks; železná ruda a rudné koncentráty; štrk, kameň, piesok;
  • kusových tovarov: oceľové polotovary, zvitky, profily, plechy až do hmotnosti 25 t/kus; rôzne odliatky farebných kovov (ingoty); paletizovaný a vrecovaný tovar = sóda, polypropylén, cukor, ryža a pod.; drevo, rezivo; mramorové bloky;
  • tekutých tovarov: letecký benzín, letecký petrolej, benzíny, nafta; ťažké a ľahké vykurovacie oleje, ropa, oxidačná zmes, tekuté hnojivá;
  • ťažkých a nadrozmerných tovarov: ťažké kusy až do hmotnosti 560 ton; automobily, kamióny, poľnohospodárske stroje, kontajnery 20 stopové a 40 stopové.

Tabuľka 2: Štatistika preloženého tovaru v nákladnom prístave Bratislava za rok 2017 (v tonách)

Prístav Import Export
Bratislava 51 579 1 915 004

Zdroj: Verejné prístavy a.s.

Dominantné dopravné cesty prevážaného tovaru z  prístavu Bratislava

Protiprúdna plavba:

Tabuľka 3: Množstvo prevezeného tovaru do/z prístavu Bratislava v protiprúdnej plavbe (v tonách)

Zdroj: Verejné prístavy a.s.

Krajina Rok Import Export
Holandsko 2017 2 990 19 770
Nemecko 2017 3319 5 416
Belgicko 2017 0 8 435
Rakúsko 2017 2 038 4 096

Poprúdna plavba:

Tabuľka 4: Množstvo prevezeného tovaru do/z prístavu Bratislava v poprúdnej plavbe (v tonách)

Krajina Rok Import Export
Rumunsko 2017 2 206 23 738
Ukrajina 2017 2 019 2 008
Maďarsko 2017 0 9 806
Zdroj: Verejné prístavy a.s.

Osobný prístav Bratislava

Osobný prístav Bratislava je situovaný na voľnom toku Dunaja v blízkosti historického centra hlavného mesta SR Bratislavy od riečneho kilometra 1870,00 po kilometer 1867,00 a rozhodujúcou mierou ovplyvňuje výkony osobnej lodnej dopravy.Budovanie ľavobrežnej panorámy Bratislavy podporuje mesto ako destináciu osobnej lodnej dopravy, najmä kajutových osobných plavidiel a plavidiel miestnej vyhliadkovej plavby.Prístup do osobného prístavu Bratislava je voľný pre všetkých návštevníkov bez obmedzení. Samotný osobný prístav Bratislava nie je oplotený a nachádza sa v bezprostrednom susedstve historického centra mesta. V blízkosti osobného prístavu majú zastávky autobusové a električkové linky MHD. Na objednávku si možno dohodnúť aj pristavenie vyhliadkového autobusu pre turistov. Parkovanie návštevníkov a užívateľov prístavu je umožnené na platenom parkovisku nachádzajúcom sa v tesnej blízkosti budovy osobného prístavu.

Prístav Komárno

Pohľad na prístav v Komárne z vtáčej perspektívyObrázok č. 5: Elektronická navigačná mapa prístavu Komárno

Elektronická navigačná mapa prístavu Komárno

Prístav Komárno je druhý najdôležitejší prístav na Slovensku. Od prístavu v Bratislave je vzdialený 100 km po prúde, situovaný na riečnom kilometri 1767,00. V súčasnosti nie je taký významný ako prístav v Bratislave, avšak v budúcnosti, po ukončení výstavby vodnej cesty Váh, má prístav Komárno perspektívu stať sa dôležitým logistickým strediskom pre tovary smerujúce z Dunaja na Váh, po tejto vodnej ceste ďalej do priemyselných zón stredného a severného Slovenska a opačne.

Územie verejného prístavu Komárno je vymedzené na ľavom brehu Dunaja v riečnych kilometroch 1767,00 - 1765,80. Je východiskovým bodom Vážskej vodnej cesty. Jeho lokalizácia je čiastočne na brehu rieky a čiastočne v spoločnom bazéne prístavu a lodenice. Areál prístavu, členený na západnú a východnú časť, sa rozkladá na ploche viac ako 20 ha, ale na relatívne úzkom teritóriu v blízkosti centra mesta a obytného sídliska.

Nákladný prístav Komárno

Prístav Komárno je verejným prístavom využívaným na prekládku tovarov medzi prostriedkami železničnej, cestnej a vodnej dopravy priamo alebo s medziskladovaním. Koncepčne, technologicky a štrukturálne je prístav Komárno vybudovaný na prekládku hromadných voľne ložených substrátov. Prístav Komárno má v prípade mimoriadnych udalostí (vysoké vodostavy, povodne, ľadochod atď.) aj funkciu ochranného prístavu pre plavidlá na úseku toku Dunaja a časti Váhu.

Základné informácie:

Celková rozloha: 643,000 m²; počet bazénov: 2; dĺžka prístavnej hrany: 3,000 m (celkovo) - 3,000 m (šikmo); železničné napojenie - režim posunovania: externý; cestné napojenie - vzdialenosť od diaľnice: 9 km; počet parkovacích miest pre nákladné automobily: neuvedený.

Prístavná vybavenosť:

Počet žeriavov: 7 - nosnosť max: 16.00 t; mobilné žeriavy: 1 - nosnosť max: 17.00 t; vysokozdvižné vozíky (<3 t): 4 ks; rozloha krytých skladov: 6,597 m²; rozloha nekrytých skladov: 26,130 m²; sklad pre nebezpečné látky; colný sklad: 1,700 m².

Súčasná funkcia a technológia prístavu zabezpečuje prekládku tovarov pre tuzemské a zahraničné obchodné prepravné spoločnosti. Technologicky môže komárňanský prístav poskytnúť nasledujúce druhy prekládok: cesta-voda, voda-cesta, železnica-voda, voda-železnica.

Západná časť prístavu je využívaná na prekládku materiálov s nižšou násypnou hmotnosťou a zároveň aj kontajnerov, ak sa taká požiadavka vyskytne. Nachádzajú sa tu aj kryté sklady. Východná časť prístavu Komárno je určená na prekládku hromadných voľne ložených substrátov. Skládky slúžia na skladovanie voľne ložených hromadných substrátov a feromateriálov s vyššou násypnou hmotnosťou. Prekladisko minerálnych olejov leží na voľnom toku Dunaja v blízkosti ústia Váhu do Dunaja.

V nákladnom prístave sú vyväzovacie prvky, schodiská k prekladným polohám na šikmom brehu a obslužné chodníky. Čo sa týka prekladných polôh, preklad sa vykonáva cez šikmé brehy.

Prístav disponuje iba prekladnými zariadeniami súkromných obchodných spoločností (operátorov), z čoho vyplýva že VP, a.s. prekladné služby vo verejnom prístave neponúka. V prístave vlastní infraštruktúru aj superštruktúru majoritný operátor, ktorý je súčasne najväčším dopravcom v SR.

V prístave je zabezpečený zberný dvor pre zber komunálneho odpadu. Túto službu zabezpečuje VP, a.s. ako prevádzkovateľ prístavu.

Osobný prístav Komárno

Z pohľadu osobnej lodnej dopravy je prístav Komárno málo využívaný na pristávanie kajutových lodí, a to zväčša v letných mesiacoch.

Prístup k osobnému prístavu nie je nijakým spôsobom limitovaný, podobne ako je tomu v osobnom prístave Bratislava a Štúrovo. Zastávka MHD sa nachádza približne vo vzdialenosti  300 m od vchodu do prístavu.

Tovarové prúdy

Základné smerové delenie vzhľadom na polohu Komárna na Dunaji je rovnaké, ako pri Bratislave, ide o tzv. relácie:

  • protiprúdna plavba - Rakúsko, Nemecko, Holandsko, Belgicko;
  • poprúdna plavba - Maďarsko, Chorvátsko, Srbsko, Bulharsko, Rumunsko, Moldavsko a Ukrajina.

Po stránke tovarovej je protiprúdna plavba v súčasnosti vyťažovaná viac, a to hlavne do/z Rakúska a Nemecka.

Skladba komodít a výkony

Najčastejšie prepravované komodity z kategórie:

  • hromadných tovarov: uhlie, koks; umelé hnojivá všetkých druhov; poľnohospodárske produkty = obilie, repka olejná, slnečnica, kukurica; šroty, kŕmne zmesi; železná ruda;
  • kusových tovarov: paletizovaný a vrecovaný tovar;
  • tekutých tovarov: nafta, benzín.

Pohľad na prístav Komárno spolu s jeho infraštruktúrou

Tabuľka 5: Štatistika preloženého tovaru v nákladnom prístave Komárno za rok 2017, uvedené čísla sú v tonách

Prístav Import Export
Komárno 11129 57813

Zdroj: Verejné prístavy a.s.

Tabuľka 6: Štatistika celkového preloženého množstva tovaru v oboch prístavoch za rok 2017

Prístav Rok Celkové preložené množstvo tovaru v tonách
Bratislava 2017 2117998
Komárno 2017 84967
Celkom 2202965

Zdroj: Verejné prístavy a.s.

Dominantné dopravné cesty prevážaného tovaru z prístavu Komárno

Protiprúdna plavba

Tabuľka 7: Množstvo prevezeného tovaru z prístavu Bratislava do krajín protiprúdnej plavby Dunaja, uvedené čísla sú v tonách

Krajina Rok Import Export
Holandsko 2017 2990 19770
Nemecko 2017 3319 5416
Belgicko 2017 595 2310
Rakúsko 2017 0 8435

Zdroj: Verejné prístavy a.s.

Poprúdna plavba

Tabuľka 8. Množstvo prevezeného tovaru z prístavu Bratislava do krajín poprúdnej plavby Dunaja, uvedené čísla sú v tonách

Krajina Rok Import Export
Rumunsko 2017 0 9806
Ukrajina 2017 2206 23738
Maďarsko 2017 2019 2008

Zdroj: Verejné prístavy a.s.

Prístav Štúrovo

Pohľad na osobný prístav v Štúrove z brehu

Územie verejného prístavu Štúrovo je vymedzené riečnymi kilometrami 1718,85 až 1718,30 na ľavom brehu Dunaja, po ľavý okraj plavebnej dráhy. Je situovaný v samotnom centre mesta Štúrovo, kde hraničí s centrálnou pešou zónou. Prístav nie je vybavený bazénom.

Verejný prístav v Štúrove je najmenším zo všetkých slovenských verejných prístavov. Má rozlohu 13 518 m2, čo predstavuje menej ako 1 % súhrnu všetkých pozemkov verejných prístavov.

Na rozdiel od prístavu Bratislava a Komárno plní funkciu len osobného prístavu. V prístave Štúrovo je výkon prístavných činností minimálny. Výrazné zmeny oproti súčasnému stavu sa nepredpokladajú. Územný plán mesta však počíta s rozvojom prístavného územia, čo je vzhľadom na orientáciu prístavu na osobnú lodnú dopravu žiaduce.

Základné informácie:

Celková rozloha: 13 518 m2; počet bazénov: 0; dĺžka prístavnej hrany: 500 m (celkovo) - 700 m (šikmo); železničné napojenie - nie; cestné napojenie - miestnymi komunikáciami; počet parkovacích miest: neuvedený.

Obrázok č. 6: Elektronická navigačná mapa prístav Štúrovo

Elektronická navigačná mapa prístavu v Štúrove

Tabuľka 9: Množstvo prevezených cestujúcich vo všetkých slovenských prístavoch za rok 2017

Prístav Rok Množstvo prevezených pasažierov
Bratislava 2017 502 567
Komarno 2017 14 326
Sturovo 2017 6 210
Spolu 2017 523 103

Zdroj: Verejné prístavy a.s.

Neprehliadnite možnosť získania informácií o viac ako 60 dunajských prístavoch. Túto databázu vytvoril popredný medzinárodný prevádzkovateľ rakúskych vodných ciest viadonau:
http://www.danube-logistics.info/danube-ports

logo spoločnosti SpaP a.s   Logo spoločnosti Verejné prístavy a. s.

Prílohy na stiahnutie

Fotogaléria k článku